logo
image
image

Joanna Kulmowa (1928, Łódź – 2018, Warszawa)

Posted on

Joanna Kulmowa należała do pokolenia, które mocno naznaczyła tragedia II wojny światowej. Do 1939 Joanna Cichocka (matka z domu Landsberg) wychowywała się w zasobnym i kulturalnym domu w wielokulturowej Łodzi. Już w 1939 rodzina musiała opuścić Łódź. Podczas wojny mieszkała w Warszawie i Milanówku, po powstaniu warszawskim znalazła się z matką w Podkowie Leśnej, gdzie schronienia udzielił im Jarosław Iwaszkiewicz.

Debiutowała kilkakrotnie, już w 1945 roku pismoPrzyjaciel Dziecizamieściło utwór Joanny Cichockiej Historyjka cała jak muszka w polewce pływała. Po uzyskaniu matury i roku studiów na historii sztuki, zdała do szkoły aktorskiej. Ukończyła ją, ale trema i wysoki wzrost nie wróżyły dobrze jej karierze scenicznej, za to żywa inteligencja i doskonałe wyczucie literackie sprawiły, że zaczęła reżyserować, najpierw w teatrach w Łodzi, następnie, w trakcie elitarnych studiów reżyserskich w Warszawie, w żnych teatrach w Polsce. W 1952 roku poślubiła Jana Kulmę, pianistę, reżysera spektakli muzycznych. Byli szczęśliwym małżeństwem, które stawiało sobie cele artystyczne i potrafiło wspierać się i działać wspólnie.

w 1954 rokuNowa Kulturaw numerze poświęconym młodym na pierwszej stronie zamieściła Notatnik zakopiański Joanny Kulmowej. Jej twórczość literacka od tej pory rozwijała się w kilku nurtach. Pierwszyto wiersze dla dzieci; utwory Joanny Kulmowej, poetyckie i prozatorskie, należą do ścisłego kanonu. Poza tymtwórczość satyryczna, tłumaczenia, w tym tłumaczenia librett operowych, wymagające idealnego zgrania z muzyką oraz tomy poetyckie, adresowane do wyrobionych odbiorców poezji. Dla tych odrębnych nurtów wspólne jest przywiązanie do muzyczności wiersza. Bliska jej była tradycja Tuwima, Gałczyńskiego, Iłłakowiczówny i poezji ludowej, do których odwołania są czytelne w jej twórczości. W poezji polskiej po II wojnie, a zawłaszcza po 1956 roku, najsilniej reprezentowana była forma wiersza wolnego, sprozaizowanego, postawangardowa i związana z wpływem Tadeusza żewicza. Zaprzeczenietańca poetyckiegowiązało się z pamięcią o II wojnie. Twórczość Joanny Kulowej znalazła się więc w opozycji wobec dominującej postawy artystycznej.

W jej poezji temat tragedii wojennej ma jednak ogromne znaczenie. Piotr Matywiecki w przekrojowym szkicu w tomie Literatura polska wobec Zagłady (19391968) sporo miejsca poświęcił twórczości poetyckiej Kulmowej. W wierszach poetka pokazywała ludobójstwo jako dramat, wymagający konfrontacji ze tradycją chrześcijańską, która mówi o cierpieniu jako drodze do oczyszczenia i chwały. U ocalonych trauma pozostaje nieodłącznym elementem życia, także u dzieci, które bawią się w wojnę i zabijanie. Poza tym poetkapodobnie jej wielu innych twórców polskich po II wojniekonfrontuje współczesność i świat mitów śródziemnomorskich.

W 1962 roku Joanna i Jan Kulmowie zamieszkali we wsi Strumiany pod Stargardem Szczecińskim, w żowym domku, do którego został sprowadzony fortepian, prawdziwy Bechstein. Mieszkali tam, traktując to miejsce jako wybór na zawsze, póki w latach 90tych powstała tuż obok ferma zwierząt futerkowych nie zmusiła ich do porzucenia swojej Arkadii. W Strumianach Kulmowie zajmowali się twórczością, Jan Kulma reżyserował przedstawienia muzyczne, Joannapisała kolejne książki, tłumaczyła. Oboje wraz ze Stefanem Sutkowskim przyczynili się do założenia w Warszawie kameralnej sceny operowej, która dała początek znakomitej Warszawskiej Operze Kameralnej. Przyjmowali w Strumianach znakomitych gości, bywała tu Kazimiera Iłłakowiczówna czy Aleksander Bardini. Powoli wrastali też w środowisko lokalne, udzielając wsparcia zwłaszcza młodym ludziom w nauce i wyborze drogi życiowej, rozwijaniu zainteresowań kulturalnych i pasji artystycznych. Ich wychowankowie, zwani też „siostrzeńcami„, to bardzo liczne grono, wśród których są aktorzy, śpiewacy, ale także i osoby, które wybrały życie konsekrowane.

W latach 80tych Joanna Kulmowa, początkowo uznająca się za ateistkę, zbliżyła się do Kościoła. Jan Kulma został organistą, wspólnie prowadzili chóry, organizowali pielgrzymki. Życie kulturalne w tym czasie toczyło się inaczej, w podziemiu lub korzystało z opieki Kościoła. W latach 80tych powstawały wiersze Joanny Kulowej, publikowane w czasopismach poza cenzurą. Zbiera je tom Kłamstwo gołębie, opublikowany w 1987 roku w Berlinienakładem przyjaciół”. Joanna Kulmowa korzysta w tych wierszach ze swoje głębokiej erudycji, aby wyrazić współczesne idee. Na przykład wiersz Ona jest więzieniem:

Tak to prawda: ona jest więzieniem

Hamlet

miał rację. Były szczury za obiciem.

Bo gdzie loch, tam ścierwo. Tam i szczur czyściciel

władzom raporty skamle.

Jest więzieniem. Tam gdzie się poczyna od zbrodni

a na emisariuszach Fortynbrasa kończy.

Tylko

nieokreślony przez żaden list gończy

nocą duch się pojawia.

Swobodny.

W 1989 roku Joanna Kulmowa znalazła się wśród członkówzałożycieli Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Po powrocie ze Strumian do Warszawy włączyła się w prace stowarzyszenia, była Prezesem Oddziału Warszawskiego, współorganizowała imprezy dla dzieci.

Zajęła się też twórczością o charakterze autobiograficznym, choć swój portret umieszczała na tle innych. W 1995 roku w znakomitej książce Ciułanie siebie przedstawiła ludzi teatru i literatury, z którymi się spotkała. Jej własna sylwetka jej samej rysowała się wyraźnie we wczesnej młodości, gdy rysowała swoje odbicie, potemodwracając najczęstsze ujęcie dojrzewaniatworzyli ją inni. To właśnie ideaciułania siebieczyli składania swojej osobowości. Prozę wspomnieniową Joanny Kulmowej charakteryzuje dopracowanie anegdoty i dozowanie napięcia a także humor, który przenika zresztą całą jej twórczość. W jednym z wierszy określiła się jakona przekór Joanna„. Była wielką osobowością, damą przekorną i niepokorną, wspaniałą postacią polskiej literatury

Anna Nasiłowska

Joanna Kulmowa (1928, Łódź – 2018, Warszawa)

Joanna Kulmowa należała do pokolenia, które mocno naznaczyła tragedia II wojny światowej. Do 1939 Joanna Cichocka (matka z domu Landsberg) wychowywała się w zasobnym i kulturalnym domu w wielokulturowej Łodzi. Już w 1939 rodzina musiała opuścić Łódź. Podczas wojny mieszkała w Warszawie i Milanówku, po powstaniu warszawskim znalazła się z matką w Podkowie Leśnej, gdzie schronienia udzielił im Jarosław Iwaszkiewicz.

Debiutowała kilkakrotnie, już w 1945 roku pismoPrzyjaciel Dziecizamieściło utwór Joanny Cichockiej Historyjka cała jak muszka w polewce pływała. Po uzyskaniu matury i roku studiów na historii sztuki, zdała do szkoły aktorskiej. Ukończyła ją, ale trema i wysoki wzrost nie wróżyły dobrze jej karierze scenicznej, za to żywa inteligencja i doskonałe wyczucie literackie sprawiły, że zaczęła reżyserować, najpierw w teatrach w Łodzi, następnie, w trakcie elitarnych studiów reżyserskich w Warszawie, w żnych teatrach w Polsce. W 1952 roku poślubiła Jana Kulmę, pianistę, reżysera spektakli muzycznych. Byli szczęśliwym małżeństwem, które stawiało sobie cele artystyczne i potrafiło wspierać się i działać wspólnie.

w 1954 rokuNowa Kulturaw numerze poświęconym młodym na pierwszej stronie zamieściła Notatnik zakopiański Joanny Kulmowej. Jej twórczość literacka od tej pory rozwijała się w kilku nurtach. Pierwszyto wiersze dla dzieci; utwory Joanny Kulmowej, poetyckie i prozatorskie, należą do ścisłego kanonu. Poza tymtwórczość satyryczna, tłumaczenia, w tym tłumaczenia librett operowych, wymagające idealnego zgrania z muzyką oraz tomy poetyckie, adresowane do wyrobionych odbiorców poezji. Dla tych odrębnych nurtów wspólne jest przywiązanie do muzyczności wiersza. Bliska jej była tradycja Tuwima, Gałczyńskiego, Iłłakowiczówny i poezji ludowej, do których odwołania są czytelne w jej twórczości. W poezji polskiej po II wojnie, a zawłaszcza po 1956 roku, najsilniej reprezentowana była forma wiersza wolnego, sprozaizowanego, postawangardowa i związana z wpływem Tadeusza żewicza. Zaprzeczenietańca poetyckiegowiązało się z pamięcią o II wojnie. Twórczość Joanny Kulowej znalazła się więc w opozycji wobec dominującej postawy artystycznej.

W jej poezji temat tragedii wojennej ma jednak ogromne znaczenie. Piotr Matywiecki w przekrojowym szkicu w tomie Literatura polska wobec Zagłady (19391968) sporo miejsca poświęcił twórczości poetyckiej Kulmowej. W wierszach poetka pokazywała ludobójstwo jako dramat, wymagający konfrontacji ze tradycją chrześcijańską, która mówi o cierpieniu jako drodze do oczyszczenia i chwały. U ocalonych trauma pozostaje nieodłącznym elementem życia, także u dzieci, które bawią się w wojnę i zabijanie. Poza tym poetkapodobnie jej wielu innych twórców polskich po II wojniekonfrontuje współczesność i świat mitów śródziemnomorskich.

W 1962 roku Joanna i Jan Kulmowie zamieszkali we wsi Strumiany pod Stargardem Szczecińskim, w żowym domku, do którego został sprowadzony fortepian, prawdziwy Bechstein. Mieszkali tam, traktując to miejsce jako wybór na zawsze, póki w latach 90tych powstała tuż obok ferma zwierząt futerkowych nie zmusiła ich do porzucenia swojej Arkadii. W Strumianach Kulmowie zajmowali się twórczością, Jan Kulma reżyserował przedstawienia muzyczne, Joannapisała kolejne książki, tłumaczyła. Oboje wraz ze Stefanem Sutkowskim przyczynili się do założenia w Warszawie kameralnej sceny operowej, która dała początek znakomitej Warszawskiej Operze Kameralnej. Przyjmowali w Strumianach znakomitych gości, bywała tu Kazimiera Iłłakowiczówna czy Aleksander Bardini. Powoli wrastali też w środowisko lokalne, udzielając wsparcia zwłaszcza młodym ludziom w nauce i wyborze drogi życiowej, rozwijaniu zainteresowań kulturalnych i pasji artystycznych. Ich wychowankowie, zwani też „siostrzeńcami„, to bardzo liczne grono, wśród których są aktorzy, śpiewacy, ale także i osoby, które wybrały życie konsekrowane.

W latach 80tych Joanna Kulmowa, początkowo uznająca się za ateistkę, zbliżyła się do Kościoła. Jan Kulma został organistą, wspólnie prowadzili chóry, organizowali pielgrzymki. Życie kulturalne w tym czasie toczyło się inaczej, w podziemiu lub korzystało z opieki Kościoła. W latach 80tych powstawały wiersze Joanny Kulowej, publikowane w czasopismach poza cenzurą. Zbiera je tom Kłamstwo gołębie, opublikowany w 1987 roku w Berlinienakładem przyjaciół”. Joanna Kulmowa korzysta w tych wierszach ze swoje głębokiej erudycji, aby wyrazić współczesne idee. Na przykład wiersz Ona jest więzieniem:

Tak to prawda: ona jest więzieniem

Hamlet

miał rację. Były szczury za obiciem.

Bo gdzie loch, tam ścierwo. Tam i szczur czyściciel

władzom raporty skamle.

Jest więzieniem. Tam gdzie się poczyna od zbrodni

a na emisariuszach Fortynbrasa kończy.

Tylko

nieokreślony przez żaden list gończy

nocą duch się pojawia.

Swobodny.

W 1989 roku Joanna Kulmowa znalazła się wśród członkówzałożycieli Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Po powrocie ze Strumian do Warszawy włączyła się w prace stowarzyszenia, była Prezesem Oddziału Warszawskiego, współorganizowała imprezy dla dzieci.

Zajęła się też twórczością o charakterze autobiograficznym, choć swój portret umieszczała na tle innych. W 1995 roku w znakomitej książce Ciułanie siebie przedstawiła ludzi teatru i literatury, z którymi się spotkała. Jej własna sylwetka jej samej rysowała się wyraźnie we wczesnej młodości, gdy rysowała swoje odbicie, potemodwracając najczęstsze ujęcie dojrzewaniatworzyli ją inni. To właśnie ideaciułania siebieczyli składania swojej osobowości. Prozę wspomnieniową Joanny Kulmowej charakteryzuje dopracowanie anegdoty i dozowanie napięcia a także humor, który przenika zresztą całą jej twórczość. W jednym z wierszy określiła się jakona przekór Joanna„. Była wielką osobowością, damą przekorną i niepokorną, wspaniałą postacią polskiej literatury.

.

Anna Nasiłowska

Joanna Kulmowa (1928, Łódź – 2018, Warszawa)

Joanna Kulmowa należała do pokolenia, które mocno naznaczyła tragedia II wojny światowej. Do 1939 Joanna Cichocka (matka z domu Landsberg) wychowywała się w zasobnym i kulturalnym domu w wielokulturowej Łodzi. Już w 1939 rodzina musiała opuścić Łódź. Podczas wojny mieszkała w Warszawie i Milanówku, po powstaniu warszawskim znalazła się z matką w Podkowie Leśnej, gdzie schronienia udzielił im Jarosław Iwaszkiewicz.

Debiutowała kilkakrotnie, już w 1945 roku pismoPrzyjaciel Dziecizamieściło utwór Joanny Cichockiej Historyjka cała jak muszka w polewce pływała. Po uzyskaniu matury i roku studiów na historii sztuki, zdała do szkoły aktorskiej. Ukończyła ją, ale trema i wysoki wzrost nie wróżyły dobrze jej karierze scenicznej, za to żywa inteligencja i doskonałe wyczucie literackie sprawiły, że zaczęła reżyserować, najpierw w teatrach w Łodzi, następnie, w trakcie elitarnych studiów reżyserskich w Warszawie, w żnych teatrach w Polsce. W 1952 roku poślubiła Jana Kulmę, pianistę, reżysera spektakli muzycznych. Byli szczęśliwym małżeństwem, które stawiało sobie cele artystyczne i potrafiło wspierać się i działać wspólnie.

w 1954 rokuNowa Kulturaw numerze poświęconym młodym na pierwszej stronie zamieściła Notatnik zakopiański Joanny Kulmowej. Jej twórczość literacka od tej pory rozwijała się w kilku nurtach. Pierwszyto wiersze dla dzieci; utwory Joanny Kulmowej, poetyckie i prozatorskie, należą do ścisłego kanonu. Poza tymtwórczość satyryczna, tłumaczenia, w tym tłumaczenia librett operowych, wymagające idealnego zgrania z muzyką oraz tomy poetyckie, adresowane do wyrobionych odbiorców poezji. Dla tych odrębnych nurtów wspólne jest przywiązanie do muzyczności wiersza. Bliska jej była tradycja Tuwima, Gałczyńskiego, Iłłakowiczówny i poezji ludowej, do których odwołania są czytelne w jej twórczości. W poezji polskiej po II wojnie, a zawłaszcza po 1956 roku, najsilniej reprezentowana była forma wiersza wolnego, sprozaizowanego, postawangardowa i związana z wpływem Tadeusza żewicza. Zaprzeczenietańca poetyckiegowiązało się z pamięcią o II wojnie. Twórczość Joanny Kulowej znalazła się więc w opozycji wobec dominującej postawy artystycznej.

W jej poezji temat tragedii wojennej ma jednak ogromne znaczenie. Piotr Matywiecki w przekrojowym szkicu w tomie Literatura polska wobec Zagłady (19391968) sporo miejsca poświęcił twórczości poetyckiej Kulmowej. W wierszach poetka pokazywała ludobójstwo jako dramat, wymagający konfrontacji ze tradycją chrześcijańską, która mówi o cierpieniu jako drodze do oczyszczenia i chwały. U ocalonych trauma pozostaje nieodłącznym elementem życia, także u dzieci, które bawią się w wojnę i zabijanie. Poza tym poetkapodobnie jej wielu innych twórców polskich po II wojniekonfrontuje współczesność i świat mitów śródziemnomorskich.

W 1962 roku Joanna i Jan Kulmowie zamieszkali we wsi Strumiany pod Stargardem Szczecińskim, w żowym domku, do którego został sprowadzony fortepian, prawdziwy Bechstein. Mieszkali tam, traktując to miejsce jako wybór na zawsze, póki w latach 90tych powstała tuż obok ferma zwierząt futerkowych nie zmusiła ich do porzucenia swojej Arkadii. W Strumianach Kulmowie zajmowali się twórczością, Jan Kulma reżyserował przedstawienia muzyczne, Joannapisała kolejne książki, tłumaczyła. Oboje wraz ze Stefanem Sutkowskim przyczynili się do założenia w Warszawie kameralnej sceny operowej, która dała początek znakomitej Warszawskiej Operze Kameralnej. Przyjmowali w Strumianach znakomitych gości, bywała tu Kazimiera Iłłakowiczówna czy Aleksander Bardini. Powoli wrastali też w środowisko lokalne, udzielając wsparcia zwłaszcza młodym ludziom w nauce i wyborze drogi życiowej, rozwijaniu zainteresowań kulturalnych i pasji artystycznych. Ich wychowankowie, zwani też „siostrzeńcami„, to bardzo liczne grono, wśród których są aktorzy, śpiewacy, ale także i osoby, które wybrały życie konsekrowane.

W latach 80tych Joanna Kulmowa, początkowo uznająca się za ateistkę, zbliżyła się do Kościoła. Jan Kulma został organistą, wspólnie prowadzili chóry, organizowali pielgrzymki. Życie kulturalne w tym czasie toczyło się inaczej, w podziemiu lub korzystało z opieki Kościoła. W latach 80tych powstawały wiersze Joanny Kulowej, publikowane w czasopismach poza cenzurą. Zbiera je tom Kłamstwo gołębie, opublikowany w 1987 roku w Berlinienakładem przyjaciół”. Joanna Kulmowa korzysta w tych wierszach ze swoje głębokiej erudycji, aby wyrazić współczesne idee. Na przykład wiersz Ona jest więzieniem:

Tak to prawda: ona jest więzieniem

Hamlet

miał rację. Były szczury za obiciem.

Bo gdzie loch, tam ścierwo. Tam i szczur czyściciel

władzom raporty skamle.

Jest więzieniem. Tam gdzie się poczyna od zbrodni

a na emisariuszach Fortynbrasa kończy.

Tylko

nieokreślony przez żaden list gończy

nocą duch się pojawia.

Swobodny.

W 1989 roku Joanna Kulmowa znalazła się wśród członkówzałożycieli Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Po powrocie ze Strumian do Warszawy włączyła się w prace stowarzyszenia, była Prezesem Oddziału Warszawskiego, współorganizowała imprezy dla dzieci.

Zajęła się też twórczością o charakterze autobiograficznym, choć swój portret umieszczała na tle innych. W 1995 roku w znakomitej książce Ciułanie siebie przedstawiła ludzi teatru i literatury, z którymi się spotkała. Jej własna sylwetka jej samej rysowała się wyraźnie we wczesnej młodości, gdy rysowała swoje odbicie, potemodwracając najczęstsze ujęcie dojrzewaniatworzyli ją inni. To właśnie ideaciułania siebieczyli składania swojej osobowości. Prozę wspomnieniową Joanny Kulmowej charakteryzuje dopracowanie anegdoty i dozowanie napięcia a także humor, który przenika zresztą całą jej twórczość. W jednym z wierszy określiła się jakona przekór Joanna„. Była wielką osobowością, damą przekorną i niepokorną, wspaniałą postacią polskiej literatury.

Anna Nasiłowska